Schrijven

Ons handschrift is een belangrijk communicatiemiddel. We leven in een computer- en multimediatijdperk waarbij er veel getypt en aangetikt wordt. Toch blijft zelf kunnen schrijven een belangrijke vaardigheid. Al is het maar het schrijven van een memo of een boodschappenlijstje. Als kinderen later gaan studeren, zorgen zelfgeschreven aantekeningen ervoor dat leerstof beter onthouden wordt.

Het doel van leren schrijven is dat kinderen een vlot en goed leesbaar eigen handschrift ontwikkelen. Op de meeste scholen leren kinderen vanaf groep 3 daarom nog steeds methodisch schrijven. Dit kan een blokschrift of een verbonden schrift zijn. In de onderbouw van de basisschool is er veel aandacht voor de ontwikkeling van de grove en fijne motoriek en het maken van schrijfpatronen. Kinderen leren een juiste schrijfhouding en pengreep te ontwikkelen.

Toch zijn er kinderen die problemen ervaren bij het leren schrijven. Zij schrijven bijvoorbeeld erg klein, heel traag of krampachtig. De letters kunnen in spiegelschrift staan, onregelmatig van vorm zijn of in verschillende richtingen gaan. Er zijn kinderen die moeite hebben met concentreren of faalangstig zijn. Ook zij kunnen problemen met schrijven ervaren.

Remedial teaching kan ingezet worden om letters en getallen goed te leren schrijven. Daarbij is er bewust aandacht voor een juiste schrijfhouding en pengreep. Met diverse oefeningen en materialen kan doelgericht en op een leuke manier de fijne motoriek geoefend worden. RT Praktijk KwaRTet sluit zoveel mogelijk  aan bij de schrijfmethode die op de school van uw kind gebruikt wordt.

Vrijblijvend kennismaken?

Neem contact op

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw kind of wil je advies? Vraag dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan. Tijdens dit gesprek bespreken we de situatie en geef ik aan of en op welke manier ik jouw kind zou kunnen helpen.